مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پارت آریا نیرو پانیر ضمن تاکید بر اهمیت ماندن نخبگان در کشور گفت دولت نباید نسبت به مهاجرت نخبگان بی‌تفاوت باشد و زمینه اشتغال آنها را در کشور فراهم کند.
محمد خلخالی فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی شریف، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پارت آریا نیرو پانیر  با حضور در پایگاه خبری نبض نفت و در یک گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما گفت: فعالیت ما شامل طراحی و ساخت انواع یاتاقان صنعتی برای صنایع مختلف از جمله نفت، گاز و پتروشیمی و … می‌باشد. در هر دستگاهی که دارای حرکات دورانی و چرخشی است، یک نوع یاتاقان وجود دارد. از موتور ماشین تا صنایع ریلی که جنبه عمومی دارند.

وی در مورد لزوم واگذاری بخش تولید کشور به بخش خصوصی تصریح کرد: در بخش تولید اگر دولت در صدر کار نباشد و تصدی‌گری آن را به بخش خصوصی واگذار کند عملکرد آن بهتر خواهد شد.

خلخالی افزود: یکی از مهمترین وظایف دولت تربیت دانش‌آموختگان است. بین دانشگاه و صنعت باید یک پل ارتباطی وجود داشته باشد. جذب دانشجو باید با هدف‌گذاری همراه باشد. تعداد افراد تحصیل‌کرده در کشور بسیار زیاد است ولی صنعت در جستجوی تکنسین ماهر و کاربلد می‌باشد. دانش‌آموختگان ما باید حرفه‌ای باشند. متاسفانه در حال حاضر تکنسین ریخته‌گری و جوشکار برق نداریم. در این خصوص باید رابطه بین دانشگاه و صنعت محکم‌تر شود و هدف مهمتر این‌که باید برای حفظ دانش‌آموختگان نیز تلاش کنیم.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پارت آریا نیرو پانیر ضمن اظهار تاسف از مهاجرت نخبگان از کشور اظهار داشت: بیشتر نخبگان به مهاجرت تمایل دارند و یا اکثرا از کشور خارج شده‌اند. عوامل مهاجرت باید به لحاظ شخصی، فردی و اجتماعی بررسی و ریشه‌یابی شود. دولت نباید نسبت به این افراد بی‌تفاوت باشد. انتظار ما این است که از طریق استخدام و یا کارآفرینی بستر ثابتی برای کار آنها فراهم شود و زیرساخت‌های لازم آن مهیا شود.

وی افزود: زمینه‌سازی مهمترین نقش حاکمیت است. دولت و حاکمیت باید متناسب با شعارهای خود از تولیدکنندگان حمایت کنند و زمینه کار برای تولید ثابت باشد.

خلخالی در خصوص شرایط فعلی کشور تاکید کرد: ما در یک دوره متغیر و پرتلاطم زندگی می‌کنیم و حتی قادر به برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت نیستیم که این موضوع فاجعه بسیار بزرگی است چون متاسفانه به ما اجازه کار و نوآوری نمی‌دهند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پارت آریا نیرو پانیر در خصوص عملکرد وزارت نفت تصریح کرد: امتیاز من به عملکرد وزارت نفت به دلیل عدم استقلال مردود است. چون به دلیل وجود محدودیت‌ ضعف‌های بسیاری دارد‌. طرح‌ خرید کالا توسط پیمان‌کار تیر خلاص به اکثر صنایع می‌باشد و متاسفانه در این خصوص هیچ‌گونه نظارتی انجام نمی‌شود‌. این موضوع باعث روی کار‌آمدن یک سری از شرکت‌ها از طریق رابطه شده و این به معنای عدم احساس مسئولیت نسبت به تولیدکنندگان می‌باشد.

وی در مورد شیوه سیاست‌گذاری در کشور اظهار داشت: متاسفانه سیاست غلطی بر کشور حاکم است. در صورت پیشرفت یک شرکت به او امکان رشد را نمی‌دهند و از مجموعه دیگری حمایت می‌کنند در حالی که این روش اشتباه مانع پیشرفت و حمایت بیشتر می‌شود.

خلخالی در خصوص شرایط سخت قراردادها و تبصره‌های آن تاکید کرد: ما به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان انتظار حمایت نداریم ولی حداقل شرایط انعقاد قراردادها و تبصره‌‌های آن دست و پاگیر نباشد. بخش تولید برای جهش و موفقیت نیازمند امنیت می‌باشد.